Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Ik heb mijn hypotheek overgesloten, mag ik dan de kosten aftrekken?

Wanneer je voor jezelf begint zijn er als zelfstandig ondernemer veel zaken die een werkgever meestal regelde waar jou waar je nu zelf voor moet zorgen. Dat heeft financiële consequenties. Ben je klaar voor wisselende inkomsten, heb je alles goed op orde? Hier wat tips om je te helpen:

Zet een zakelijke administratie op

Je administratie moet aan een aantal regels voldoen. Je kunt je administratie zelf bijhouden of (deels) uitbesteden. Bedenk daarbij of je zelf genoeg kennis, tijd en zin hebt om je administratie te doen. Houd wel altijd zelf overzicht over je financiële situatie, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Bij de Belastingdienst vind je meer informatie over het opzetten van je administratie.

Houd privé en zakelijk gescheiden

Open een zakelijke rekening. Scheid je papieren administratie en doe hetzelfde op de computer. Ga je geld lenen voor je bedrijf? Kijk dan goed naar de mogelijke gevolgen voor je privéfinanciën als je problemen krijgt met terugbetalen.

Zoek uit welke soorten belastingen je moet betalen

Als ondernemer heb je te maken met andere belastingen en premies, aftrekposten en subsidies dan als werknemer. Je moet bijvoorbeeld BTW (omzetbelasting) in rekening brengen en afdragen aan de Belastingdienst. Let erop dat je belastingen vaak pas achteraf betaalt. Reserveer hiervoor voldoende budget.

Hou genoeg geld achter de hand

Bedenk hoe je omgaat met een periode waarin je minder inkomsten hebt, bijvoorbeeld doordat je geen werk hebt, vakantie neemt of ziek bent. Reken uit hoeveel je nodig hebt om zo’n periode te overbruggen

Zorg bij arbeidsongeschiktheid : let op de 13 weken regel van het UWV

Bedenk hoe je een inkomstenterugval bij ernstige ziekte of arbeidsongeschiktheid kan opvangen. Als ondernemer is dit niet automatisch voor je geregeld. Je kunt je verzekeren met een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Als je in loondienst hebt gewerkt, kun je ook via uitkeringsinstantie UWV een verzekering afsluiten. Dit moet je wel binnen 13 weken doen nadat je uit dienst bent gegaan.

Doe de verzekerings-check klik hier

Je bent zelf verantwoordelijk voor al je verzekeringen goed te regelen. Voor je bedrijf, maar ook voor jezelf. De verzekeringen die je privé hebt afgesloten geven geen dekking wanneer je aan het werk bent. Afhankelijk van het soort bedrijf kan het handig of soms zelfs verplicht zijn om te kiezen voor een rechtsbijstandverzekering, een arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandig ondernemer en een beroep aansprakelijkheidsverzekering.

Denk na over je pensioen en nabestaandenpensioen

Als ondernemer ben je meestal zelf verantwoordelijk voor je pensioenvoorziening. Op de pensioengerechtigde leeftijd heb je sowieso wel recht op een AOW-uitkering. Die is voor veel mensen wel een stuk lager dan hun eerdere maandelijkse inkomsten. Werknemers hebben daarnaast vaak recht op nabestaandenpensioen. Dit is een uitkering voor nabestaanden. Als ondernemer moet je dit zelf regelen. Kijk goed of je nabestaanden de kosten kunnen blijven betalen als jij zou overlijden.